Próchnica – leczymy i zapobiegamy

Próchnica zębów jest chorobą wywoływaną przez bakterie, które gromadzą się w kamieniu nazębnym. Próchnica zębów jest do wyleczenia na każdym etapie jej rozwoju – trzeba mieć jednak świadomość, że wraz z jej rozwojem dochodzi do zniszczenia tkanki zęba, co przekłada się na to, że odratowany ząb będzie wymagać leczenia protetycznego. Wielu Polaków zmaga lub zmagało się z problemem próchnicy. Dowiedz się, dlaczego próchnica zębów rozwija się i jak można zapobiegać jej rozwojowi.

Próchnica zębów – przyczyny

Próchnica zębów pojawia się z powodu bakterii, które intensywnie gromadzą się w płytce nazębnej. Pokarmem tych bakterii są głównie cukry, dlatego osoby, które mają dietę bogatą w słodzone napoje, cukierki, słodkie owoce, często dotyka próchnica zębów.

Bakterie te rozkładają dostarczany im cukier, równolegle wytwarzając różne kwasy, m.in. masłowy, mlekowy, octowy, przez które dochodzi do obniżenia poziomu pH w jamie ustnej. Obniżenie pH sprawia, że szkliwo ulega demineralizacji.

Próchnica w początkowej fazie rozwoju jest stosunkowo łatwa do wyleczenia, jednak jej rozrost – przekształcenie w ubytki próchnicowe – utrudni proces leczenia i zmniejszy jego skuteczność. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby regularnie odbywać badania profilaktyczne, celem wykrycia takich zmian w zębach.

Objawy próchnicy zębów

Próchnica zębów posiada różne objawy, w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju się znajduje. Próchnica w pierwszej fazie ujawnia się poprzez białe plamy na zębach, będące objawem wypłukania jonów wapnia ze szkliwa. Dalsze etapy próchnicy wynikają z dalszego działania kwasów na szkliwo. Po pewnym czasie białe plamy przekształcą się w ubytki próchnicowe.

Próchnica, osiągając swoje apogeum, dosięga miazgi zęba, gdzie powoduje nieodwracalne zapalenie miazgi. Szczęśliwie, nawet na tym etapie choroba jest do wyleczenia, trzeba jednak liczyć się ze sporą stratą w zębie.

Leczenie próchnicy zębów

Podobnie jak w przypadku objawów, próchnica zębów jest leczona na różne sposoby, w zależności od etapu rozwoju choroby. Remineralizacja szkliwa to sposób leczenia próchnicy na jej pierwszym etapie rozwoju. Remineralizacja polega na nakładaniu na zęby żelu, w którym znajduje się fluor. Fluor wpływa pozytywnie na odbudowę szkliwa. Próchnica na pierwszym etapie jest leczona w ten sposób. Dalsze etapy próchnicy leczy się z zastosowaniem wiertła – poprzez zabieg borowania, a także poprzez leczenie kanałowe (w momencie, gdy zakażenie próchnicą dotarło do miazgi).

Jak zapobiegać próchnicy?

Próchnica jest chorobą, której można zapobiegać – ważna jest inicjatywa pacjenta. Pierwszym zalecanym krokiem, aby próchnica nie pojawiała się, jest znaczące ograniczenie posiłków bogatych w cukier. Cukry stanowią pożywkę dla bakterii powodujących próchnicę, dlatego rozsądnie jest zapobiegać ich rozwojowi.

Prócz tego, warto jest regularnie odbywać zabiegi sprawiające, że kamień nazębny zostaje usunięty, dzięki czemu próchnica nie może się rozwijać. Tymi zabiegami są m.in. skaling i piaskowanie – z ich użyciem można usunąć kamień znajdujący się zarówno naddziąsłowy, jak i poddziąsłowy.

Czy można wybielać zęby w trakcie ciąży?

Ciąża bywa nazywana stanem błogosławionym i nie ma co się z tym stwierdzeniem kłócić. Pomimo tego, że ostatni etap ciąży, czyli sam poród można nazwać niesamowitą nagrodą, to ciąża tworzy wiele ograniczeń. Dobrze wiemy, że podczas jej trwania zależy przyjmować niektórych leków czy też spożywać pewnych produktów… jednak czy to […]
Wybielanie zębów w ciąży

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/platne/serwer29311/public_html/stomatologia-dlaciebie.pl/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:51 Stack trace: #0 /home/platne/serwer29311/public_html/stomatologia-dlaciebie.pl/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(658): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/platne/se...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/platne/serwer29311/public_html/stomatologia-dlaciebie.pl/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 51