Przetoka nad zębem – jak wygląda?

Wystąpienie przetoki zębowej należy do jednego z rzadszych przypadków. Głównymi powodami mogą być wszelkie urazy mechaniczne, ale nie tylko. Wczesne rozpoznanie gwarantuje szybki powrót do zdrowia i uniknięcie komplikacji.

Przetoka nad zębem – przyczyny powstania

Dolegliwość, jaką jest przetoka zęba tworzy się na dłuższej przestrzeni czasu. Jej typowy proces rozpoczyna się, gdy osadzona płytka nazębna ulega mineralizacji, prowadząc do kamienia, a w następstwie do próchnicy. Jeśli na tym etapie osoba dotknięta tym schorzeniem nie zgłosi się na leczenie, próchnica progresywnie sieje coraz większe spustoszenie w jamie ustnej. Po upływie kilku lat, a w wyjątkowo szybko postępującym wypadku, miesięcy, mamy do czynienia z martwicą miazgi zęba. Bakterie żerują w kanałach zębowych, doprowadzając w efekcie do zapalenia tkanek okolicy przyzębia. Przetoka w coraz bardziej zaawansowanym stanie zajmuje coraz większy obszar, idąc od kości poprzez dziąsła i zęby. Na tym etapie problem widać gołym okiem, gdyż przetoka jest widoczna na wierzchu błony śluzowej w jamie ustnej.
Inną przyczyną powstania przetoki może być źle przeprowadzone leczenie kanałowe lub ekstrakcja zęba. Rzadszymi przypadkami mogą być wszelkie urazy mechaniczne szczęki i żuchwy, prowadzące do powstania zapalenia.

Przetoka nad zębem – objawy

Objawy przetoki są łatwe do zauważenia, gdyż dolegliwości im towarzyszące są kłopotliwe. Obejmują twardawe wypuklenie w dziąśle, sprawiające ból przy dotknięciu. Dodatkowo przestrzeń ta jest bardzo wrażliwa na wszelkie bodźce zewnętrzne (wiatr, uczucie ciepła lub zimna) oraz może podchodzić krwią albo ropą. Dziąsło jest zaognione i pulsujące, ostry ból może promieniować w kierunku szczęki oraz na obszar całej głowy. Chory może mieć zaburzenia smaku, gdyż głównie odczuwa gorzki posmak, któremu towarzyszy przykry zapach z jamy ustnej.

Jak leczyć przetokę zębową?

Proces leczenia w dużej mierze należy od lekarza prowadzącego. Jest to schorzenie o tyle poważne, że leczenie przetoki na własną rękę nie daje pożądanych rezultatów, a jedyną opcją jest udanie się do specjalisty. Domowe sposoby w pewnym stopniu mogą pomóc zwalczyć objawy, lecz nie prawdziwe przyczyny. W celu złagodzenia dolegliwości bólowych, warto łykać tabletki przeciwbólowe oraz przeciwzapalne, a także stosować delikatne płukanki aby na bieżąco oczyszczać rejon przetoki. Przykładem płukanek mogą być te na bazie soli i wody. Jest to zalecane przez lekarzy.

Po konsultacji z dentystą, w pierwszej kolejności wymagane jest zdjęcie RTG, wykonywane w gabinecie stomatologicznym. Dzięki temu lekarz ma pogląd na dokładne położenie przetoki. W większości przypadków, o ile mamy do czynienia z zębami stałymi, stosuje się leczenie kanałowe oraz zlecone przez lekarza antybiotyki. Inaczej nazywamy to terapią endodontyczną. Niestety, nie w każdym przypadku można uratować zęba, w okolicy którego wystąpiła przetoka. Opcją ostateczną jest ekstrakcja zęba oraz zamknięcie przetoki z pomocy szwów.

Co jest dobre na krwawiące dziąsła? Dowiedz się tego!

Krwawienie dziąseł jest bardzo częstą przypadłością, która wymaga interwencji. Tylko tak będziemy pewni, że z naszymi zębami nic złego się nie dzieje i nie będą wymagać leczenia. Bardzo często można bowiem zauważyć, że krwawienie dziąseł jest spowodowane nie tylko niewłaściwą higieną jamy ustnej, ale także za twardą szczoteczką i zbyt […]