Jak wygląda kanałowe leczenie zęba?

Kanałowe leczenie zęba to pojęcie, które wzbudzą skraje emocje wśród pacjentów. Większość z nich ta metoda leczenia kojarzy się z bólem i całą gamą nieprzyjemnych odczuć. Tymczasem leczenie kanałowe, w większości przypadków, odbywa się w sposób całkowicie bezbolesny.

Kanałowe leczenie zęba – na czym polega?

Leczenie kanałowe jest w świecie lekarzy stomatologów określane mianem leczenia endodontycznego. Jest to dość inwazyjny zabieg, ale niestety, w większość przypadków, jest on jedyną szansą na uratowanie zęba. Leczenie kanałowe staje się koniecznością, gdy dochodzi do nieodwracalnych zmian w w strukturze miazgi zęba, które powstają wskutek zapalenia.

Miazga zęba jest silnie unaczynioną i unerwioną tkanką, która wypełnia wnętrze zęba oraz kanały zębowe. Gdy dochodzi do zapalenia w jej obrębie, konieczne jest jej całkowite usunięcie, zarówno z komory zęba, jak i z jego kanałów. Leczenie endodontyczne podzielone jest na kilka etapów, podczas których lekarz dokładnie dezynfekuje wnętrze zęba, a następnie wypełnia pustkę specjalną substancją uszczelniającą.

Etapy zabiegu leczenia kanałowego

Leczenie endodontycznie składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest rozpoznanie zmian chorobotwórczych na powstanie zdjęcia RTG. Lekarz stomatolog określa stadium zaawansowania infekcji, ocenia stan zęba oraz kanałów zębowych i określa, które z nich wymagają wypełnienia.

Drugim etapem jest zatrucie miazgi zęba. Trucie zęba to nic innego jak kontrolowany przez lekarza proces stopniowego doprowadzania miazgi zęba do stanu martwiczego. Proces obumierania tkanki wewnątrz zęba trwa od 7 do 14 dni. Dopiero po tym czasie lekarz może przystąpić do jej usuwania. Zdarzają się przypadki, gdy lekarz decyduje się na usunięcie żywej miazgi zębowej bez wcześniejszego zatrucia. Taki zabieg jest, rzecz jasna, przeprowadzany przy użyciu odpowiedniego znieczulenia. Jeśli jednak stan zapalny miazgi jest rozległy, pominięcie etapu zatrucia zęba nie jest możliwe.

Kolejnymi etapami są zabieg usunięciu miazgi zęba z jego komory oraz kanałów, oraz wypełnienie pustki odpowiednią substancją uszczelniającą. Lekarz usuwa martwą tkankę zęba, a następnie dokładnie go dezynfekuje. Kolejną czynnością, którą wykonuje stomatolog podczas leczenia kanałowego, jest wypełnienie komory zęba i kanałów zębowych specjalnym materiałem. Jest to konieczne, aby do wnętrza zęba ponownie nie dostały się chorobotwórcze ustroje. Końcowy etap leczenia polega na odbudowie

Kiedy się zdecydować na kanałowe leczenie?

Leczenie kanałowe często określa się mianem ostatniej deski ratunku przed koniecznością usunięcia zęba. Aby nie dopuścić do stanu, w którym pacjent wymaga leczenia kanałowego, konieczne jest stosowanie się do zasad higieny i regularne odwiedzanie lekarza w celu rewizji stanu uzębienia.

Na kanałowe leczenie zęba pacjent powinien się zdecydować po dokładnej analizie i diagnozie, którą lekarz stomatolog wydaje na podstawie zdjęcia RTG oraz zbadaniu poziomu zaawansowania zmian chorobowych.

Torbiel dziąsła - przyczyny, objawy, leczenie

Torbiel dziąsłowa jest nieprawidłową zmianą w obrębie jamy ustnej. Przez długi czas torbiel dziąsła może nie dawać żadnych znaczących objawów. Niestety rozwijająca się torbiel dziąsła ma destrukcyjny wpływ na otaczające ją tkanki. Na szczęście torbiel dziąsłową można skutecznie leczyć po prawidłowym rozpoznaniu problemu. Torbiel dziąsła – co to jest? Torbiel […]
Torbiel-dziąsła