Próchnica – leczymy i zapobiegamy

Każdy z nas kiedyś się z nią zmagał w mniejszym lub większym stopniu. Jeżeli nie wiecie, o czym dziś mówimy, to bohaterem dzisiejszego artykułu będzie próchnica. Próchnica zębów to choroba wywoływana przez wpływ obecności bakterii, które stopniowo niszczą powierzchnię szkliwa, i w dalszym stopniu atakują miazgę zęba i co dalej — powodują niezwykle nieprzyjemne dolegliwości bólowe. W dzisiejszym artykule zastanowimy się nie tylko nad tym, skąd bierze się próchnica, ale też jak ją leczyć i co najważniejsze — jak zapobiegać jej powstawaniu!

Próchnica zębów – przyczyny

Na samym początku warto pomyśleć o tym, skąd bierze się coś, co znamy jako próchnica zębów. Głównym winowajcą są bakterie, które obecne są w płytce nazębnej. Ma ona postać lepkiego, lekko brązowego osadu. Jej przyleganie do szkliwa wraz z zintensyfikowanym spożywaniem pokarmów zawierające głównie cukry proste i dwucukry. Zaliczamy do niech, chociażby słodycze soki czy nawet oranżady. To świetna pożywka dla tych bakterii, które podczas ich rozkładania wytwarzają kwasy organiczne, znacząco obniżające pH w jamie ustnej pacjenta. Po pewnym czasie zaczynają one niszczyć szkliwo, co zwykle kończy się powstaniem ubytku próchnicowego i co dalej idzie – powstaje próchnica zębów.

Objawy próchnicy zębów

Objawy tego, że nasze zęby zaatakowała próchnica zębów, są dość łatwe do zauważenia. Spośród nich możemy zauważyć wręcz sztampowe symptomy, takie jak:

• Wyraźny ból zęba
  • Ubytki zębów
  • Nadwrażliwość na ciepło, zimno, oraz słodki i kwaśny smak
  • Wyraźnie widoczne przebarwienia na powierzchni szkliwa
  • Przykry zapach z ust, utrzymujący się pomimo regularnej higieny.

Gdy je dostrzeżemy, to prawdopodobnie dotknęła nas próchnica zębów.

Leczenie próchnicy zębów

Leczenie choroby, jaką jest próchnica zębów jest zależne od tego, w jakim stopniu rozwoju próchnicy znajduje się pacjent gabinetu. Jeżeli jest ona w początkowym stadium, wystarczy zaledwie remineralizacja, czyli nałożenie na powierzchnie szkliwa związków fluoru w postaci lakieru czy też pasty. Jego zadanie jest proste — ma ono sprawić, że jony fluorkowe obecne w preparacie wpłyną pozytywnie na powierzchnię szkliwa. Remineralizacja to jednak zalecane rozwiązanie wyłącznie w sytuacji, w której próchnica nie rozwinęła się i nie doszło do perforacji zębiny.

Jeżeli jednak zaistniała sytuacja, w której zaniedbana próchnica doprowadziła do ubytku zębowego, konieczne będzie wykonanie poważniejszego zabiegu stomatologicznego w postaci plombowania. Stomatolog usuwa chorą tkankę, a następnie szczelnie wypełnia ją odpowiednim materiałem kompozytowym, zwanym potocznie plombą. Zapewnia to skuteczność podjętych działań i brak możliwości ponownego zakażenia zęba, przez dolegliwość, jaką jest właśnie próchnica zębów.

Jak zapobiegać próchnicy?

Próchnica i jej zapobieganie to głównie działania z zakresu higieny jamy ustnej, jak i kontroli diety. Należy pamiętać o tym, że kluczowe staje się regularne usuwanie osadu z powierzchni szkliwa. Zapewne wiecie, jak to wszystko robić — oczywiście mowa tutaj o nie tylko samym szczotkowaniu zębów, ale też nitkowaniu trudno dostępnych powierzchni czy w końcu płukaniu jamy ustnej przy pomocy dezynfekujących płynów. Bardzo ważne jest także to, aby dbać o niedopuszczenie do niedoboru witamin A czy C, prowadzących do zaburzenia rozwoju szkliwa. Jeżeli nie chcemy, aby próchnica zaatakowała nasze zęby – zastosujmy się do tych rad.

Zdjęcie pantomograficzne

Rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w efektywnym prowadzeniu leczenia z zakresu stomatologii stanowi odpowiednia diagnostyka. To właśnie dlatego, zanim dentysta, ortodonta czy periodontolog zdecyduje się na podjęcie jakichkolwiek działań, wykorzysta narzędzia z zakresu analizy, pozwalające na zobaczenie tego, co nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. […]
piaskowanie-zebow