Torbiel dziąsła – przyczyny, objawy, leczenie

Torbiel dziąsłowa jest nieprawidłową zmianą w obrębie jamy ustnej. Przez długi czas torbiel dziąsła może nie dawać żadnych znaczących objawów. Niestety rozwijająca się torbiel dziąsła ma destrukcyjny wpływ na otaczające ją tkanki. Na szczęście torbiel dziąsłową można skutecznie leczyć po prawidłowym rozpoznaniu problemu.

Torbiel dziąsła – co to jest?

Torbiel dziąsła, zwany też cystą, jest wypełnionym płynem tworem, który zajmuje powierzchnię jamy ustnej. Torbiel dziąsła powstaje wskutek przedostania się do tkanek chorobotwórczych ustrojów. W większości przypadków rozwijająca się torbiel dziąsła nie daje żadnych objawów. Brak objawów i prawidłowego rozpoznania zmian chorobotwórczych może nieść za sobą poważne konsekwencje.

W początkowej fazie zmian chorobotwórczych, gdy torbiel dziąsła objawy są znikome, można je rozpoznać wyłącznie za pomocą RTG. Niegdyś pojawienie się torbieli dziąsła skutkowało koniecznością usunięcia zmian wraz z zębem, którego dotknęły. Dzisiejsze metody pozwalają na zachowanie zęba, jeśli tylko pozwala na to umiejscowienie torbieli oraz jej stan zaawansowania.

Jak leczyć torbiel dziąsła?

Lekarze stomatolodzy wyróżniają dwie metody leczenia torbieli dziąsłowej. Są to leczenie zachowawcze oraz interwencja chirurgiczna. Jeśli torbiel dziąsła zostanie wykryta możliwie szybko, istnieje spora szansa, że uda się ją usunąć za pomocą sanacji kanałów korzeniowych oraz antybiotykoterapii. Takie leczenie polega na otworzeniu kanału, jego oczyszczeniu i dezynfekcji, wprowadzeniu leku, a następnie jego zamknięciu na okres około sześciu miesięcy. Jeśli po tym czasie badanie RTG nie wykryje torbieli, leczenie można uznać za skuteczne, po czym następuje zamknięcie zęba stałym wypełnieniem.

Inaczej jest w przypadku, gdy leczenie zachowawcze nie powodzi się. W takim razie lekarz odwołuje się do chirurgii stomatologicznej. Trzy podstawowe zabiegi, które wykonuje się w przypadku wystąpienia torbieli dziąsłowej to cystostomia, cystektomia oraz hemisekcja. Pierwsza z nich to zabieg polegający na częściowym usunięciu błony śluzowej torbieli. Cystektomia z kolei jest zabiegiem, który pozwala zachować pacjentowi zainfekowany ząb. Ostatnia z metod, hemisekcja, jest najbardziej inwazyjnym zabiegiem, który polega na usunięciu torbieli wraz z korzeniem oraz częścią zęba.

Zapobieganie powstawania torbieli dziąsła

Torbieli zęba można uniknąć, jeśli tylko pamięta się o regularnych wizytach kontrolnych u lekarza stomatologa. Konieczność przeprowadzania rewizji uzębienia dotyczy przede wszystkim te osoby, które przeszły z niedalekiej przeszłości zabiegi takie jak usunięcie zęba bądź leczenie kanałowe. Warto pamiętać o tym, że stan uzębienia wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, dlatego konieczne jest wprowadzenie działań profilaktycznych. Przed powstawaniem torbieli dziąsłowych mogą uchronić nas regularne wizyty u stomatologa oraz prawidłowe stosowanie się do zasad higieny jamy ustnej.

Czy wybielanie zębów boli?

Czy wybielanie zębów boli? To pytanie zadaje stomatologom wielu pacjentów, którzy myślą o tym, by skorzystać z profesjonalnego wybielania zębów w gabinecie. W każdej dobrej klinice stomatologicznej jest dostępnych przynajmniej kilka metod wybielania zębów, z których chętnie korzystają osoby borykające się z żółtymi, nieatrakcyjnymi zębami. Czy taki zabieg boli? Kto […]
czy-wybielanie-zebow-boli